fredag 5. september 2014

Bruk restene

Her i huset blir det alltid mye middagsrester.
Men i stedet for å kaste de, så bruker jeg de. 
Jeg fryser ned endel ferdige porsjoner, så jeg har middag de dagene ungene er hos pappaen.
Jeg gidder aldri lage middag bare til meg selv, så da er det greit å ha noe på lur.
Men har du ikke en hel porsjon til overs, så er det mye annet du kan gjøre.

Er du blant de ca 200.000 nordmenn som spiser fredagstaco?
Når vi har taco, så har jeg havregryn og litt revne gulrøtter i kjøttdeigen når jeg steker den.
Den blir mer mettende, sundere, og ikke minst er havregryn mye billigere enn kjøttdeig.
Du vil ikke merke forskjell. 

På lørdager er det greit å lage pizza. 
Da bruker jeg alle rester av kjøttdeig, tomat, paprika, løk, ananas og ost på pizzaen.
Veldig godt, og ikke noe går i søpla.
Pizzaen som blir igjen fryser jeg ned.

Både jeg og ungene er veldig glade i fisk, så det har vi hver tirsdag og torsdag. 
Jeg liker godt revne gulrøtter til fisken på torsdager. 
Det som blir igjen bruker jeg i kjøttdeigen på fredagen.
Er det rester av fisk igjen, så fryser jeg det ned.

Mandagen er suppedag her i hus. Ofte blir det fiskemandag også.
Da tar jeg opp alle fiskerestene jeg har etter middagene, og putter de i fiskesuppa,
sammen med middagsrestene fra søndagen. Jeg sparer til jeg har nok fisk, 
det kommer jo litt an på hvor mye rester det har blitt på tirsdager og torsdager.
Eller jeg lager suppe på restene av kjøttet vi hadde til middag dagen før.
Alt fra elgsteik til svinefilèt til koteletter til pølser går veldig greit å lage suppe av.

Onsdagen er vår kyllingdag. Da er det ofte kylling og ris det går i. Kyllingen som blir til overs brukes på pizzaen på lørdagen. Risen steker jeg ofte sammen med grønnsaker på torsdagen, og har til fisken.

Søndag er det potetmiddag. Alt som blir igjen av poteter og grønnsaker går rett i suppa på mandagen.
Er det kjøtt igjen som jeg ikke skal ha i suppa, så fryser jeg det ned til bruk en annen gang.
For eksempel på lørdagspizzaen hvis ikke det er så mye kjøttdeig igjen.

Har vi hatt pasta, bruker jeg ofte restene i salaten til fisken. Kjempegodt!

Hver dag kaster vi 190.000 brød i søpla her i Norge. 
Ikke fordi de er mugne, men fordi mange er kresne, og kun vil spise dagferskt brød. 
Men det er ikke nødvendig å kaste de, de kan fremdeles brukes til mye.
Du kan lage kruttonger, griljermel, tilslørte bondepiker, du kan bruke det i kjøttdeigen 
hvis du skal lage kjøttkaker. Du kan lage ostesmørbrød, det er kjempegodt til suppe.
Eller du kan servere arme riddere til frokost. Det er veldig populært her i hus.

Spiser dere reker, så ta vare på skallet. Har du ikke tid til å koke kraft på det med en gang, 
så frys det ned til senere. Da kan du ta det opp dagen før søppelmannen kommer, 
og koke en stor gryte med kraft. Frys ned kraften i porsjonspakker, 
og du har et godt utgangspunkt for fiskesuppe.

Jeg elsker grønnsaker og dip, og serverer det ofte når jeg har venninner på besøk.
Disse restene er jo også perfekt å putte i ei gryte dagen etter.
Sammen med pølsebiter og en pose potetstappe, så har jeg ofte en hel lapskausmiddag til oss tre.
Eller jeg hiver de oppi mandagssuppa.

Yoghurt holder seg lenge etter datostemplinga.
Men har du mye kan du stikke en ispinne gjennom lokket, og fryse de ned.
Nydelig med yoghurtis på varme sommerdager når matlysten kanskje ikke er helt på topp.

Brune eller overmodne bananer skreller jeg og legger i en pose i frysa.
Veldig greit å ha når du plutselig får lyst på smoothie.

Druer du ikke får spist opp kan også fryses.
Perfekt å bruke som isbiter i hvitvinen.
Den holder seg god og kald, og blir ikke vannet ut.

Apropos vin.
Ikke tøm ut restene. Hvis du har en liten skvett igjen, er den kjempegod å bruke i supper og sauser.

Eggeskall kan knuses og brukes i blomsterbed som trenger kalkrik jord.

Kaffegrut og aske fra ovnen er også fint å legge i blomsterbed. Det holder sneglene på avstand.

"Oldermorepler" er like gode om du skreller de før du spiser de.
De kan også brukes i kake, eller i salaten. Eplebiter i potetsalat er kjempegodt.
Potetsalat fra butikken blander jeg alltid ut med pasta, flere poteter og epler.

Og en ting til, det går fint an å ta til seg mat to ganger.
Jeg prøver å lære ungene (og meg selv...) at det er ikke nødvendig å ta til seg så mye av gangen.
Magen blir som oftest fortere mett enn øynene.
Det er mye bedre å forsyne seg to ganger, enn å kaste masse mat.

Hvert år kaster nordmenn over 250 000 tonn mat som kunne ha vært spist.
Det er helt unødvendig, og vi bør virkelig gjøre noe med det!


 Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar