søndag 10. august 2014

Egg

Vi har høner selv, så av og til hoper det seg opp med egg vi ikke får brukt, 
eller har plass til i kjøleskapet.
Da lager jeg vaffel- og pannekake røre som jeg fryser ned på melkekartonger.
Veldig greit å stable i frysa, og enda greiere å helle av når det skal brukes.
Om ikke du har høner selv, så ser jeg ofte egg til halv pris i butikkene.
Eggene som selges i Norge må stemples med best før dato i henhold til EU reglene.
Denne datoen er 28 dager etter verping, men eggene holder seg i flere måneder etter dette også.
I andre land hvor det er fare for salmonella er utløpsdatoen bare 21 dager etter verping.
Så lenge eggene blir oppbevart kjølig, kan de faktisk holde seg like bra i et år.
850 tonn norske egg blir hvert år kasta fra dagligvarebutikker i Norge fordi vi må følge EUs regler.
Dette tilsvarer 12,9 millioner egg. Det er like mye som den årlige produksjonen fra 37 000 høns. 
I tillegg kommer alle de eggene som folk kaster hjemme fordi de tror de er for gamle.
Tragisk, spør du meg...

Vår pannekakeoppskrift;

500 g hvetemel
1 ts salt
2 ss melis
1 liter melk
4 egg
1 ts kardemomme

Dette er mer enn nok til en middag til oss tre, men vi liker de dagen derpå også.
Når vi er mette, så strør jeg sukker på resten, og ruller de sammen før jeg setter de i kjøleskapet.
Da kan de enten spises kalde, eller varmes litt i microen.
Lunka pannekaker er jo mye lettere å rulle enn kalde.
Når jeg lager for å fryse ned, så femdobler jeg denne oppskriften.
Så jeg er ekstra fornøyd de mandagene jeg finner melk også til halv pris.


Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar