lørdag 9. august 2014

Grønnsaker

Har du egen grønnsakshage så får du noen tips her.
Grønnsaker er også ofte billige å kjøpe nå på høsten, både i butikken og direkte fra bøndene.
Jeg har hele tiden frysa full av grønnsaker klar til bruk.
Jeg forveller gulrøtter i skiver, blomkål og brokkoli hver for seg.
Da har jeg alltid det for hånden om jeg plutselig får lyst på f.eks. blomkålsuppe.
Jeg kunne jo såklart hatt en Toropose i skapet, men hjemmelaga er jo så mye bedre.
Jeg fryser også ned wokblandinger.
Da har jeg forvellet kål i stimler, gulrøtter i staver og rå paprika og rå løk.
Forskjellige grønnsaker har litt forskjellig forvellingstid,
men brokkoli, blomkål og gulrøtter bør forvelles i 2-3 minutter.
Jeg har en pastainnsats som jeg bruker til forvelling.
Da koker jeg opp vann, og setter denne nedi med grønnsakene oppi.
Koker de så lenge de skal, så rett over i bakebollen som er fyllt med vann og isbiter.
Der står de like lenge som de har kokt.
Så setter jeg de opp på benken så de får rent av seg.
Fryses ned så fort de er avkjølt.
Jeg bruker poser, så de er litt flate, og lette å stable i frysa.

Har jeg hatt middagsgjester og har mye kokte poteter til overs, så fryser jeg de også.
Jeg moser de først, og legger de i plastposer de også.
Når jeg vil ha hjemmelaget potetstappe, så tiner jeg en sånn pose, 
og rører inn litt melk eller føte og en klatt med smør.
Mye bedre enn posene fra butikken.

Ting jeg kutter opp og fryser uten å gjøre noe annet med enn å vaske det er;
Paprika, purre, gressløk, luftløk, vanlig løk, kantareller og det meste av urter.
Da tar jeg alt i en pose, for det er veldig lett å få i biter når det skal brukes. 

Det meste av grønnsaker og frukt jeg kjøper, handler jeg hos brødrene Rislå Tellefsen.
De har grønnsaksboden på Odden, og et utsalg på Bergemoen.
Kvaliteten er mye bedre enn det jeg finner i dagligvarebutikker, og det er også mye billigere.
Blir positivt overrasket i kassa der hver eneste gang!


Ha en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar